تبلیغات
هیئت اباصالح المهدی(عج ) شهرستان خرمدره - مطالب آبان 1394
 
 


<-BlogDescription->

مانع حضور قلب در نماز چیست؟
مانع حضور قلب در نماز چیست؟
  حاج آقا جاودان در مورد نماز می فرمایند: اولین عامل به هم ریختگی حضور قلب درنمازچشم ماست. چشمی که همه چیز را می بیند،هر شخص زن و مرد،هر عکس، هر فیلم نمی تواند نماز خوبی بخواند. اگر بتوانید چشم خودتان را کنترل کنید ان شاءالله نمازتان بهتر می شود. اگر بتوانید چیزهایی که خدای متعال راضی نیست نگاه نکنید .

البته بطور جدی می توانید نماز بهتری داشته باشید. نماز عصاره و خلاصه شدۀ رفتار و اعمال روز ماست.
نماز انعکاسی از تعلقات و دلبستگی های ماست هرآنچه که بدان تعلق داریم مانع از حضور قلب ما در نماز می شود. اگر تمام رفتار و اعمال آدمی با حساب و کتاب باشد نمازش درست خواهد شد.


::
:: مرتبط با: اندیشه های ماندنی ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : چهارشنبه 27 آبان 1394
دلیل نورانیت چهره شب زنده داران
دلیل نورانیت چهره شب زنده داران
 از امام سجاد (سلام الله علیه) سؤال کردند: ما بالُ الْمُتَهَجِّدینَ بِاللَّیلِ مِنْ اَحْسَنِ النّاسِ وجهاً؟ چه می‌شود شب‌زنده‌داران را که از همه مردم نیکوچهره‌تر هستند؟
(روشن است که مقصود از «نیکوچهره‌تر» نه خوشگلی است که مثلا چشم و ابرویشان چگونه است، بلکه یعنی یک چهره تودل‌بروِ نورانی جذابی دارند. )

امام فرمود: لاَِنَّهُمْ خَلَوْا بِاللهِ فَکساهُمُ اللهُ مِنْ نورِهِ؛ چون اینها با خدای خود توفیق خلوت پیدا کرده‌اند، خدا از نور خودش به آنها پوشانیده است.

پیغمبر اکرم(ص) فرمود: اَلرَّکعَتانِ فی جَوْفِ اللَّیلِ اَحَبُّ اِلَی مِنَ الدُّنْیا وَ ما فیها؛ دو رکعتِ در دل شب، نزد من از همه دنیا و مافیها بیشتر ارزش دارد.

پی نوشت:استاد مطهری، آشنایی با قران، ج۱۰، ص۳۴.


::
:: مرتبط با: زیره ذره بین ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : چهارشنبه 27 آبان 1394
وقتی جامعه شناسان برای حضرت علی (ع) کف زدند!
وقتی جامعه شناسان برای حضرت علی (ع) کف زدند!
 از علامه محمد تقی جعفری (رحمة الله علیه) نقل شده است: برخی از جامعه شناسان برتر دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا پیرامون موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. 

موضوع این بود: «ارزش واقعی انسان به چیست». برای سنجش ارزش بسیاری از موجودات، معیار خاصی داریم. مثلاً معیار ارزش طلا به وزن و عیار آن است. معیار ارزش بنزین به مقدار و کیفیت آن است. معیار ارزش پول پشتوانه آن است؛ اما معیار ارزش انسان ها در چیست.

هر کدام از جامعه شناسان، سخنانی گفته و معیارهای خاصی ارائه دادند. هنگامی که نوبت به بنده رسید، گفتم: اگر می خواهید بدانید یک انسان چقدر ارزش دارد، ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق می ورزد. کسی که عشقش یک آپارتمان دو طبقه است، در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشقش ماشین است، ارزشش به همان میزان است. اما کسی که عشقش خدای متعال است، ارزشش به اندازه خداست.

علامه فرمودند: من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. وقتی جامعه شناسان سخنان مرا شنیدند، برای چند دقیقه روی پا ایستادند و کف زدند. هنگامی که تشویق آنها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان، این کلام از من نبوده، بلکه از شخصی به نام علی (علیه السلام) است. آن حضرت در نهج البلاغه می فرماید: «قِیمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُه» "ارزش هر انسانی به اندازه چیزی است که دوست می دارد" وقتی این کلام را گفتم، دوباره به نشانه احترام به وجود مقدس أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند.

حضرت علامه در ادامه می گفتند: عشق حلال به این است که انسان (مثلاً) عاشق پنجاه میلیون تومان پول باشد. حال اگر به انسان بگویند: «آی پنجاه میلیونی!» چقدر بدش می آید؟ در واقع می فهمد که این حرف توهین در حق اوست. حالا که تکلیف عشق حلال اما دنیوی معلوم شد، ببینید اگر کسی عشق به گناه و معصیت داشته باشد، چقدر پست و بی ارزش است!

اینجاست که ارزش و مفهوم «ثارالله» معلوم می شود. ثار الله اضافه تشریفی است؛ خونی که در واقع آنقدر شرافت و ارزش پیدا کرده که فقط با معیارهای الهی قابل ارزش گذاری است و ارزش آن به اندازه خدای متعال است .


::
:: مرتبط با: زیره ذره بین ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : پنجشنبه 14 آبان 1394
بیشترین تعداد سوگند در قرآن
تا حالا دقت کردین  

سوره شمس بیشترین تعداد سوگندهاى قرآن را در خـود جـاى داده

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

به خورشید و گسترش نور آن سوگند، (۱)


و به ماه هنگامى كه بعد از آن درآید، (۲)


و به روز هنگامى كه صفحه زمین را روشن سازد، (۳)


و به شب آن هنگام كه زمین را بپوشاند، (۴)


و قسم به آسمان و كسى كه آسمان را بنا كرده، (۵)


و به زمین و كسى كه آن را گسترانیده، (۶)


و قسم به جان آدمى و آن كس كه آن را (آفریده و) منظم ساخته، (۷)


سپس فجور و تقوا (شر و خیرش) را به او الهام كرده است، (۸)


كه هر كس نفس خود را پاك و تزكیه كرده، رستگار شده(۹)


و آن كس كه نفس خویش را با معصیت و گناه آلوده ساخته،نومید و محروم گشته است! (۱۰)


قوم «ثمود» بر اثر طغیان، (پیامبرشان را) تكذیب كردند، (۱۱)


آنگاه كه شقى‏ترین آنها بپاخاست، (۱۲)


و فرستاده الهى ( صالح) به آنان گفت: «ناقه خدا ( همان شترىكه معجزه الهى بود) را با آبشخورش واگذارید (و مزاحم آن نشوید)!» (۱۳)


ولى آنها او را تكذیب و ناقه را پى كردند (و به هلاكت رساندند); از این رو پروردگارشان آنها (و سرزمینشان) را بخاطر گناهانشان در هم كوبید و با 


خاك یكسان و صاف كرد! (۱۴)


و او هرگز از فرجام این كار ( مجازات ستمگران) بیم ندارد(۱۵)



::
نویسنده : وحید خان احمدی
تاریخ : جمعه 8 آبان 1394
 
 
google-site-verification: google8a204220aaf84b5c.html