تبلیغات
هیئت اباصالح المهدی(عج ) شهرستان خرمدره - مطالب شهریور 1393
 
 


<-BlogDescription->

مراسم هفتگی هیئت اباصالح(عج)/27 شهریور 93
دحو الارض چه روزی است؟
images

دحو الارض چه روزی است؟

به فرموده امیرالمؤمنین(ع) نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست وپنجم ذی القعده بود و برای آن اعمالی چون «روزه»، «نماز» و «شب‌زنده‌داری» توصیه شده است.

«دحو الارض» مطابق با بیست و پنجم ماه ذی‌القعده، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید، از این روز، بخش‌هایی از کره زمین ـ که سراسر از آب بود ـ شروع به خشک شدن کرد تا کم کم به شکل یک چهارم خشکی‌های امروزی درآمد.
مطابق روایات، اولین نقطه ای که از زیر آب سر برآورد، مکان کعبه شریف و بیت الله الحرام بود.
«دَحو» به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده‌اند، منظور از «دحوالارض» (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود، این آب‌ها، به تدریج در گودال‌های زمین جای گرفتند و خشکی‌ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده‌تر شدند.
از سوی دیگر، زمین در آغاز به صورت پستی‌ها و بلندی‌ها یا شیب‌های تند و غیرقابل سکونت بود، بعدها باران‌های سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره‌ها گستردند، اندک اندک زمین‌هایِ مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان، کشت و زرع پدید آمد، مجموع این گسترده شدن، «دحو الارض» نام‌گذاری می‌شود.
از امیرالمومنین علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست وپنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.»
به نظر برخی از مفسران، آیه ۳۰ سوره نازعات «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا»، به همین واقعه اشاره دارد، گذشته از واقعه دحوالارض، رویدادهای دیگری نیز در این روز رخ داده‌اند که اهمیت آن را دو چندان کرده است؛ از جمله:
- میلاد حضرت ابراهیم علی نبینا وآله وعلیه‌السلام
- میلاد حضرت عیسی مسیح علیه‌السلام
- خروج رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم از مدینه به همراه هزاران حاجی به سوی مکه، به قصد حجه الوداع. در این سفر وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها و نیز تمامی همسران پیامبر(ص) نیز ایشان را همراهی می‌کردند.
- در روایتی نیز آمده است که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه‌الشریف در همین روز قیام خواهد کرد.

اعمال شب و روز دحو الارض

*روزه: یکی از آن چهار روز است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است، در روایتی روزه‏اش مثل روزه هفتاد سال است و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است، هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت به سر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود، از برای روزه‏دار این روز هر چه در میان آسمان و زمین است استغفار کند، این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر شده، از برای عبادت و اجتماع به ذکر خدا در این روز اجر بسیاری است.
* نماز: نمازی که در کتب شیعه قمیین روایت شده است، آن دو رکعت است، در وقت چاشت در هر رکعت بعد از «حمد»، پنج مرتبه «توحید» و «الشمس» بخواند و بعد از سلام نماز بخواند «لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»، پس دعا کند و بخواند «یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ» .
*دعا: خواندن این دعا است که شیخ در «مصباح» فرموده، خواندن آن مستحب است:
«اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَهِ وَ فَالِقَ الْحَبَّهِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَهِ وَ کَاشِفَ کُلِّ کُرْبَهٍ أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ مِنْ أَیَّامِکَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِینَ وَدِیعَهً وَ إِلَیْکَ ذَرِیعَهً وَ بِرَحْمَتِکَ الْوَسِیعَهِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقِ الْقَرِیبِ یَوْمَ التَّلاقِ فَاتِقِ کُلِّ رَتْقٍ وَ دَاعٍ إِلَی کُلِّ حَقٍّ وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَطْهَارِ الْهُدَاهِ الْمَنَارِ دَعَائِمِ الْجَبَّارِ وَ وُلاهِ الْجَنَّهِ وَ النَّارِ وَ أَعْطِنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا مِنْ عَطَائِکَ الْمَخْزُونِ غَیْرَ مَقْطُوعٍ وَ لا مَمْنُوعٍ [مَمْنُونٍ‏] تَجْمَعُ لَنَا بِهِ التَّوْبَهَ وَ حُسْنَ الْأَوْبَهِ یَا خَیْرَ مَدْعُوٍّ وَ أَکْرَمَ مَرْجُوٍّ یَا کَفِیُّ یَا وَفِیُّ یَا مَنْ لُطْفُهُ خَفِیٌّ الْطُفْ لِی بِلُطْفِکَ وَ أَسْعِدْنِی بِعَفْوِکَ وَ أَیِّدْنِی بِنَصْرِکَ وَ لا تُنْسِنِی کَرِیمَ ذِکْرِکَ بِوُلاهِ أَمْرِکَ وَ حَفَظَهِ سِرِّکَ وَ احْفَظْنِی مِنْ شَوَائِبِ الدَّهْرِ إِلَی یَوْمِ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ وَ أَشْهِدْنِی أَوْلِیَاءَکَ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِی وَ حُلُولِ رَمْسِی وَ انْقِطَاعِ عَمَلِی وَ انْقِضَاءِ أَجَلِی اللَّهُمَّ وَ اذْکُرْنِی عَلَی طُولِ الْبِلَی إِذَا حَلَلْتُ بَیْنَ أَطْبَاقِ الثَّرَی وَ نَسِیَنِیَ النَّاسُونَ مِنَ الْوَرَی وَ أَحْلِلْنِی دَارَ الْمُقَامَهِ وَ بَوِّئْنِی مَنْزِلَ الْکَرَامَهِ وَ اجْعَلْنِی مِنْ مُرَافِقِی أَوْلِیَائِکَ وَ أَهْلِ اجْتِبَائِکَ وَ اصْطِفَائِکَ وَ بَارِکْ لِی فِی لِقَائِکَ وَ ارْزُقْنِی حُسْنَ الْعَمَلِ قَبْلَ حُلُولِ الْأَجَلِ بَرِیئا مِنَ الزَّلَلِ وَ سُوءِ الْخَطَلِ اللَّهُمَّ وَ أَوْرِدْنِی حَوْضَ نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ اسْقِنِی مِنْهُ مَشْرَبا رَوِیّا سَائِغا هَنِیئا لا أَظْمَأُ بَعْدَهُ وَ لا أُحَلَّأُ وِرْدَهُ وَ لا عَنْهُ أُذَادُ وَ اجْعَلْهُ لِی خَیْرَ زَادٍ وَ أَوْفَی مِیعَادٍ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ اللَّهُمَّ وَ الْعَنْ جَبَابِرَهَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ بِحُقُوقِ [لِحُقُوقِ‏] أَوْلِیَائِکَ الْمُسْتَأْثِرِینَ اللَّهُمَّ وَ اقْصِمْ دَعَائِمَهُمْ وَ أَهْلِکْ أَشْیَاعَهُمْ وَ عَامِلَهُمْ وَ عَجِّلْ مَهَالِکَهُمْ وَ اسْلُبْهُمْ مَمَالِکَهُمْ وَ ضَیِّقْ عَلَیْهِمْ مَسَالِکَهُمْ وَ الْعَنْ مُسَاهِمَهُمْ وَ مُشَارِکَهُمْ اللَّهُمَّ وَ عَجِّلْ فَرَجَ أَوْلِیَائِکَ وَ ارْدُدْ عَلَیْهِمْ مَظَالِمَهُمْ وَ أَظْهِرْ بِالْحَقِّ قَائِمَهُمْ وَ اجْعَلْهُ لِدِینِکَ مُنْتَصِرا وَ بِأَمْرِکَ فِی أَعْدَائِکَ مُؤْتَمِرا اللَّهُمَّ احْفُفْهُ بِمَلائِکَهِ النَّصْرِ وَ بِمَا أَلْقَیْتَ إِلَیْهِ مِنَ الْأَمْرِ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ مُنْتَقِما لَکَ حَتَّی تَرْضَی وَ یَعُودَ دِینُکَ بِهِ وَ عَلَی یَدَیْهِ جَدِیدا غَضّا وَ یَمْحَضَ الْحَقَّ مَحْضا وَ یَرْفِضَ الْبَاطِلَ رَفْضا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ وَ عَلَی جَمِیعِ آبَائِهِ وَ اجْعَلْنَا مِنْ صَحْبِهِ وَ أُسْرَتِهِ وَ ابْعَثْنَا فِی کَرَّتِهِ حَتَّی نَکُونَ فِی زَمَانِهِ مِنْ أَعْوَانِهِ اللَّهُمَّ أَدْرِکْ بِنَا قِیَامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَیَّامَهُ وَ صَلِّ عَلَیْهِ [عَلَی مُحَمَّدٍ] وَ ارْدُدْ إِلَیْنَا سَلامَهُ وَ السَّلامُ عَلَیْهِ [عَلَیْهِمْ‏] وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ».

منبع: فارس



::
:: مرتبط با: زیره ذره بین ,
:: برچسب‌ها: دحو الارض ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : شنبه 29 شهریور 1393
برنامه روزانه آیت الله بهجت
برنامه روزانه آیت الله بهجت
کی دوساعت پیش از اذان: برخاستن از خواب، ادای نماز شب و قرائت قرآن
بعد از اذان صبح: پیاده‌روی تا مسجد «فاطمیه» قم و اقامه نماز جماعت در این مسجد و به‌جاآوردن تعقیبات تا حدود یک ساعت بعد از نماز. این برنامه از سال ۵۹تا ۸۴هرروز ادامه داشت.

۷صبح: پیاده‌روی برای تشرف به حرم حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) و زیارت ایشان. قرائت هرروزه زیارت عاشورا با ۱۰۰سلام و ۱۰۰لعن. معمولا در مسیر رسیدن به حرم هم دعاهای خاصی می‌خواندند، ازجمله دعای «سیفی صغیر»
۳۰/۸صبح: بازگشت از حرم مطهر به منزل و قرائت دعاهایی همچون «دعای صباح»
۹صبح: صرف صبحانه شامل چای، نان و پنیر و در ماه‌های آخر هم مقداری شیر.
۳۰/۹تا حدود ۱۰: استراحت به‌صورت نشسته
۱۰تا حوالی ۱۱: مطالعه و گاهی سرودن شعر و یادداشت کردن آن
۱۱: رفتن به مسجد برای تدریس و اتمام درس حدود ۱۵دقیقه مانده به اذان ظهر برای استراحت
اذان ظهر: اقامه نماز ظهر و عصر، انجام تعقیبات، صحبت با مردم و دعا برای مشتاقان دعا و سپس عزیمت به منزل
یک ساعت پس از اذان: صرف ناهار با حضور تمامی اعضای خانواده. خوش و بش با اهالی خانه و احوالپرسی از بستگان
ساعت ۱۴:۳۰: استراحت
ساعت۱۵: مطالعه و آمادگی برای تدریس مباحث روز در کلاس
یک ساعت مانده به اذان مغرب: آغاز کلاس درس به‌مدت ۴۵دقیقه
اذان مغرب: ادای نماز جماعت مغرب و عشا و پس از آن رفتن به اتاق شخصی برای انجام عبادات و تعقیبات دیگر
ساعت ۲۱: صرف شام مختصر با نان و دوغ، نان و شربت آبلیمو و یا نان و چای
ساعت ۲۱:۳۰: آمادگی برای استراحت. قرائت قرآن(سوره واقعه، آیت الکرسی و ۴قل) و حدیث کساء
ساعت ۲۲:۳۰: استراحت شبانه


::
:: مرتبط با: زیره ذره بین , اندیشه های ماندنی ,
:: برچسب‌ها: آیت الله بهجت ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : چهارشنبه 26 شهریور 1393
اقدام جالب شیخ رجبعلی خیاط در حمایت از مستأجر
اقدام جالب شیخ رجبعلی خیاط در حمایت از مستأجر
امروز 22 شهریور، سالگرد رحلت رجبعلی نكوگویان معروف به "جناب شیخ" و یا "شیخ رجبعلی خیاط" است. 
 
شیخی که بدون اینکه به مکتبی برود و یا اینکه دوره خاصی رابگذراند پا جای پای بزرگانی گذاشت که عرفان را به خوبی می شناختند.اگر چه از شیخ رجبعلی خیاط خاطرات و ویژگی های زیادی نقل شده است که در عصر امروز کم نظیر و شاید بی نظیر باشد، اما با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور و با توجه به فشار اقتصادی بر مردم مخصوصا در بحث مسکن که از آن به عنوان بزرگترین مانع به منظور افزایش جمعیت خانواده ها یاد می شود، ذکر خاطره زیر از این شیخ بزرگوار به مناسبت سالگردش خالی از لطف نیست.


شیخ رجبعلی زندگی ساده ای داشت ، خودش خیاطی می کرد و با دسترنج خودش به سختی روزگار می گذراند ، شیخ مستاجری داشت که در قسمتی از خانه ی او ساکن بودند ، زن و شوهر جوانی بودند که احتیاج به منزل داشتند ، 20 ریال هم ماهیانه به شیخ اجاره می دادند.

پس از مدتی مستاجر شیخ رجبعلی خیاط صاحب فرزند شد ، مرد مستاجر به خانه ی شیخ رفت ،شیخ در گوش راست نوزاد اذان و در گوش چپ اقامه گفت و برای فرزندش دعا کرد.
مادر و پدر نوزاد خوشحال از جای خودشان برخاستند تا به خانه بروند که شیخ به پدر نوزاد گفت: کمی صبر کن باهات کار دارم ...

مرد مستاجر کنار شیخ نشست ، شیخ گفت:
" داداش جون فرزند دار شدی خرجت بالاتر رفته ، از این ماه به جای 20 ریال 18 ریال اجاره بده ، 2 ریالشم واسه فرزندت خرج کن ، این  20ریال رو هم بگیر اجاره ی ماه گذشته ایه که بهم دادی ، هدیه ی من باشه برای قدم نوزادت"

روحش شاد و یادش گرامی‌باد.

منبع:مشرق


::
:: مرتبط با: اندیشه های ماندنی ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : شنبه 22 شهریور 1393
حد ارتباط با نامحرم در دنیای واقعی و مجازی!
حد ارتباط با نامحرم در دنیای واقعی و مجازی!
همه ی آدم ها نسبت به خود، خودآگاهی دارند ولی مدام توجیه می کنند. می گویند ما در محیط های مجازی یکدیگر را نمی بینیم. پس می توانیم هر حرفی را راحت بزنیم. اما من از آنها سوال می کنم که وقتی شما در این فضاهای نت نظر می گذارید و با یکدیگر گفتگو می کنید آیا این داد و ستد عاطفی رخ می دهد یا خیر؟

وقتی که شما از انواع تصاویر و کلمات و روش هایی که در محیط های دیجیتال است استفاده می کنید برای اینکه احساس و حالات فکری و روحی خود را به طرف مقابل منتقل کنید در او هیچ حسی را ایجاد نمی کنید؟ در حقیقت قبل از اینکه شما با فکر او ارتباط برقرار کنید در دل و احساس اوجا باز کرده اید.

این جا باز کردن در احساس و دل فرد نامحرم همان حریم حرامی است که شما وارد شده اید. من اجازه ی داد و ستد عاطفی به این عنوان که دل کسی را از آن خود بکنم ندارم. قطعاً من باید برای یک ارتباط سالم حرکت کنم. ارتباطی که فرصت فکر، اندیشه و عمل صالح و کارهای خوب و زیبا را بدهد.

ظاهراً گاهی اوقات ما وارد فضاهای مجازی می شویم و گفتگو های علمی و اعتقادی می کنیم. اما این فضاها ایجاد اعتیاد می کند. یعنی فرد مدام به دنبال این است که وارد آن شده با افراد مختلف گفتگو کند ونظرات آنها را داشته باشد. به این گفتگو کردن ها به عنوان یک رفتار ویژه ی روشنفکرانه و عالمانه نگاه می کند.

این نقابی است که هوس بر روی رفتارهای ما می زند. اگر قصد ازدواج باشد باید ما آن را صریح کنیم. اما فضای وب فضای مناسبی برای ازدواج نیست.

به این خاطر که ما در فضای مجازی، شخصیت مجازی داریم. از کجا من بدانم که این کسی که خود را به عنوان یک خانم معرفی می کند واقعاً یک خانم است و از کجا مشخص است که آقا نیست. از کجا معلوم که سن و ویژگی های واقعی خود را منتقل کند.

خیلی اوقات برای اینکه افراد جواب این سوال ها را پیدا کنند با یکدیگر در بیرون قرار می گذارند. در این قرار شما از کجا می دانید که این فرد همان کسی است که در فضای مجازی به شما پاسخ داده؟ شاید آن پاسخ ها را خوانده و به سر این قرار آمده است.

متأسفانه الان ما در فضای دیجیتال دچار آسیب های جدی هستیم. اصلاً اقتضای فضای دیجیتال شخصیت مجازی است. وقتی که ما با انسان ها در دنیای واقعی مواجه هستیم بسیاری از ویژگی های شخصیتی آنها را نمی شناسیم. در فضای دیجیتال که اصلاً قابلیت شناخت وجود ندارد.

در ارتباط با نامحرم قرار است که ما حریم دل و خیال یکدیگر را اشغال نکنیم. من حق ندارم که دل و فکر کسی را مشغول خود بکنم . و در دل و فکر او برای خود یک جای ویژه و ممتاز از بقیه باز کنم.

گاهی اوقات هم کسانی که به نت دسترسی ندارند از طریق پیامک وارد این آلودگی می شوند. یعنی پیامک هایی بین افراد محرم و نامحرم رد و بدل می شود که بارهای عاطفی و معنایی دارد. اشعار و جملات ادبی که مناسبتی هم برای آن درست می کنیم. این کار زمینه ی ایجاد یک ارتباط عاطفی می شود. در حقیقت فرصت داده ایم که ضمیر ناخود آگاه ما بدون هیچ جنگی فتح شود. این یعنی پیروزی نفس و هوا و هوس ما که هنوز تربیت جدی پیدا نکرده است. به همین خاطر باید فوق العاده مراقبت کرده و با احتیاط جلو رفت.
پی نوشت:منبع: وبلاگ غیررسمی خانم نیلچی زاده


::
:: مرتبط با: زیره ذره بین ,
:: برچسب‌ها: ارتباط با نامحرم ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : شنبه 22 شهریور 1393
داستان زینب عطر فروش و شگفتیهای آفرینش
پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: هر گاه عطر مى‏ فروشى آن را با چیز دیگر میامیز كه این كار به تقوا نزدیكتر و براى دارایى پاینده ‏تر است.
داستان زینب عطر فروش و شگفتیهای آفرینش
 حسین بن زید هاشمى به نقل از  امام صادق علیه السّلام مى‏ گوید: زینب عطر فروش كه زنى لوچ بود نزد زنان و دختران پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم مى ‏آمد و به آنان عطر مى‏ فروخت. 

روزى پیامبر به خانه آمد در حالى كه زینب در میان آنان بود. حضرت صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم رو به او كرد و فرمود: هر گاه تو به خانه ما مى‏ آیى خانه ما خوشبو مى‏ شود زینب در پاسخ گفت: بلكه خانه ‏هاى تو به بوى خوش خودت خوشبوتر است. پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: هر گاه عطر مى‏ فروشى آن را با چیز دیگر میامیز كه این كار به تقوا نزدیكتر و براى دارایى پاینده ‏تر است. 

او در پاسخ عرض كرد: یا رسول اللَّه! اینك من نیامده ‏ام چیزى بفروشم و آمده‏ ام تا پیرامون عظمت خداوند سبحان از شما پرسش كنم. 
پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: جلّ جلاله، پیرامون بخشى از آن با تو سخن خواهم گفت، و سپس فرمود: همانا این زمین و هر كه بر آن است در برابر آنچه زیر آن قرار گرفته همچون حلقه ‏اى است كه در سرزمینى پهناور و خالى از سكنه افتاده باشد، و این هر دو با آنچه در آنها و بر آنهاست در برابر آنچه زیر آن است چون حلقه‏ اى است كه در فلاتى پرت، افتاده است، و همچنین است سومى تا آنكه به هفتمى مى ‏رسد، سپس این آیه را تلاوت فرمود: ... خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ1،

 و این هفت زمین با آنچه در آنهاست و آنچه بر آنهاست بر پشت خروس همچون حلقه‏اى است كه در دشتى پرت افتاده است. این خروس دو بال دارد كه یك بال در مشرق و بال دیگرش در مغرب است و دو پاى آن خروس در آن سوى مرزهاى هستى، و این هفت زمین و آن خروس و هر كه در آن و بر آن است بر روى صخره همچون حلقه‏ اى است در دشتى پهناور و پرت، و آن صخره با هر كه در آن و بر آن است بر پشت ماهى چون حلقه ‏اى است كه در دشت پهناور و پرتى افتاده باشد، و این هفت زمین و این خروس و این صخره و این ماهى با هر كه در آن و بر آن است در دریاى تاریك چون حلقه‏ اى است در بیابانى پرت، و این هفت زمین و این خروس و این صخره و این ماهى و این دریاى تاریك در هواى روان چون حلقه ‏اى است در دشتى پرت سپس این آیه را تلاوت فرمود: لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما وَ ما تَحْتَ الثَّرى‏2، 

و آگاهى بشر در همین طبقه ثرى به پایان مى‏ رسد، و این هفت زمین و این خروس و این صخره و این ماهى و این دریاى تاریك و این هوا و این ثرى با هر آنكه در آن و بر آن است همه در برابر آسمان نخست چون حلقه ‏اى است در بیابانى پرت، و این همه با آسمان نزدیك و با هر كه بر آن و در آن است نزد آنكه بر فراز آن است چون حلقه ‏اى است در دشتى پرت، و این دو آسمان‏ و هر كه در آن و بر آن است نزد آنكه بر فراز آنهاست چون حلقه‏ اى است در بیابانى پهناور و پرت، و این هر سه با هر آنكه در آن و بر آن است نزد چهارمین چون حلقه ‏اى است در دشتى پهناور و پرت، تا برسد به آسمان هفتم، و همه آنها و هر كه در آن و بر آن است در برابر دریایى كه از اهل زمین نهفته است چون حلقه‏ اى است در دشتى پهناور و پرت، و این هفت آسمان و آن دریایى نهان در برابر كوههاى تگرگ همچون حلقه ‏اى است در دشتى پرت.
سپس این آیه را تلاوت فرمود: .. وَ یُنَزِّلُ مِنَ السَّماءِ مِنْ جِبالٍ فِیها مِنْ بَرَدٍ ... 3، 

و این هفت آسمان و آن دریاى نهان و كوههاى تگرگ در برابر هوایى كه دلها در آن سرگردانند همچون حلقه ‏اى است در بیابانى پهناور و پرت، و این هفت آسمان و دریاى نهان و كوههاى تگرگ و هوا در برابر پرده‏ هاى نور همچون حلقه ‏اى است در دشتى پهناور و پرت، و این هفت آسمان و دریاى نهان و كوههاى تگرگ و هوا و پرده‏هاى نور در برابر كرسى همچون حلقه‏اى است در بیابانى پهناور و پرت، و سپس این آیه را تلاوت فرمود: ... وَسِعَ كُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ 4،

 و این هفت آسمان و دریاى نهان و كوههاى تگرگ و پرده‏هاى نور و كرسى در برابر عرش همچون حلقه ‏اى است در دشتى پهناور و پرت، و سپس این آیه را تلاوت فرمود: الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى‏5. 
و در روایت حسن، پرده‏ها پیش از هوایى است كه دلها در آن سرگردانند.

پی نوشت:
1-«هفت آسمان و همانند آنها هفت زمین آفرید» (سوره طلاق/ آیه ۱۲).
2- «آنچه در آسمانها و آنچه در زمین و آنچه میان آن دو و آنچه زیر خاك است از آن اوست» (سوره طه/ آیه ۶).
3-«و [خداست كه‏] از آسمان از كوههایى [از ابر یخ زده‏] كه در آنجاست تگرگى فرو مى‏ ریزد» (سوره نور/ آیه ۴۳). 
4- «كرسى او آسمانها و زمین را در برگرفته و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست و اوست والاى بزرگ» (سوره بقره/ آیه ۲۵۵). 
5- «خداى رحمان كه بر عرش استیلا یافته است» (سوره طه/ آیه ۵).
6-بهشت كافى / ترجمه روضه كافى، ص:


::
:: مرتبط با: داستان و روایات ,
:: برچسب‌ها: زینب عطر فروش ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : شنبه 22 شهریور 1393
فایل های صوتی مراسم هفتگی هیئت اباصالح(عج)/20 شهریور 93
تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد...


::
:: مرتبط با: حرفهای خودمونی ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : سه شنبه 18 شهریور 1393
الگویی که مقام معظم رهبری از امیرالمؤمنین علی(ع) گرفتند
خبر عمل جراحی رهبر معظم انقلاب که امروز به طور ناگهانی منتشر شد و به لطف خدای متعال با موفقیت عمل همراه بود موجی از نگرانی در میان مومنان ایجاد کرد و دست‌های امت حزب الله را به درگاه خدای متعال برای سلامتی هر چه زودتر ایشان بالا برد. امید است که این مساله هر چه زودتر با سلامتی کامل ایشان همراه شود.

در میان اخباری که در این زمینه منتشر شد یک بخش از خبر جای توجه جدی داشت که متاسفانه کمتر به آن توجه شده است. و آن نشانه‌های واضح ساده زیستی رهبر معظم انقلاب و توجه ایشان به بیت المال و حقوق مردم است.

در مورد ساده زیستی و رعایت کامل احترام به بیت المال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و خانواده و فرزندان ایشان پیش از این مطالب فراوانی گفته و نوشته شده است.

لینک هایی که در پی‌نوشت آمده برخی از این موارد است[1]:


الگویی که رهبر انقلاب از امیرالمومنین(ع) گرفتند

این موارد و موارد فراوان دیگری از این دست حکایت از آن دارد که دوست و دشمن بر ساده زیستی رهبر معظم انقلاب اتفاق و اذعان دارند و بر همگان مشخص شده است که رهبر انقلاب ایران انسانی متقی و ساده زیست است و هر چند برخی از بدخواهان و مغرضان دروغ زن تلاش کنند گرد و شائبه‌ای بر دامان ایشان از این جهت نمی‌نشیند.

اما آنچه در شرایط کنونی نمی‌توان از کنار آن به سادگی عبور کرد این است که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای عمل جراحی اخیر خود سفارش کرده بودند که در یک بیمارستان دولتی این کار صورت بگیرد و در انجام این عمل نیز زمانی انتخاب شود که به بیماران و دیگر مراجعان به بیمارستان نیز کمترین زحمت و فشار وارد شود.

این که رهبر یک کشور برای عمل جراحی یک بیمارستان دولتی را انتخاب کند خود معنا دار است. هر چند عمل جراحی رهبر معظم انقلاب به لطف خدای متعال عمل خطرناکی نبوده است اما بالاخره مساله جراحی مساله مهمی است و به طور معمول مردم علاقه دارند که برای عمل جراحی از بهترین امکاناتی که می‌توانند و در دسترسشان هست استفاده کنند. قابل انکار نیست که رهبر معظم انقلاب امکان این را داشته اند که در یک بیمارستان خصوصی و در بخشی که کاملا اختصاصی باشد و با امکانات بسیار بیشتر از یک بیمارستان دولتی به این عمل اقدام کنند. اما ساده زیستی و لزوم توجه به بیت المال مسلمین و رعایت وضعیت عمومی مردم باعث شده است که ایشان از چنین کاری خودداری کنند و چنان که آقای دکتر مرندی بیان داشتند ایشان اصرار داشته باشند که در یک بیمارستان دولتی این اقدام صورت بگیرد. مطابق خبری که خبرگزاری‌ها منتشر کردند: دکتر مرندی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب در خصوص انجام عمل در یک بیمارستان دولتی، افزود: رهبر انقلاب تأکید داشتند که مزاحمتی برای سایر بیماران انجام نشود، لذا عمل صبح زود انجام شد. آقای مرندی در پاسخ به پرسشی درباره زمان ترخیص رهبر معظم انقلاب از بیمارستان نیز گفت: ‌معمولا مراقبت‌های بعد از این عمل برای همه بیماران بین سه تا پنج روز در بیمارستان انجام می‌شود و در خصوص ایشان نیز همین روند گذرانده خواهد شد.

این امر حاکی از آن است که رهبر معظم انقلاب به توصیه حضرت علی علیه السلام در مورد زندگی حاکمان اسلامی عمل می‌نمایند و ما نیز همواره دعا می‌کنیم که ایشان در همه اهداف و اعمال خویش و نیز در این اقدام که الگو گیری از مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام است موفق باشند.


الگویی که رهبر انقلاب از امیرالمومنین(ع) گرفتند

حضرت علی علیه السلام در خطبه 209 نهج البلاغه که در آن هم توصیه به ساده زیستی و هم توصیه به بهره مندی از دنیا هست بیان می‌دارند که حاکم اسلامی باید زندگی خود را با زندگی عموم مردم و ضعفای جامعه هماهنگ کند. متن کامل این خطبه چنین است:

خطبه ۲۰۹: از سخنان آن حضرت است زمانى که در بصره جهت عیادت علاء بن زیاد حارثى که یکى از یارانش بود وارد شد، چون خانه او را وسیع دید فرمود:

مَا کُنْتَ تَصْنَعُ بِسِعَةِ هَذِهِ الدَّارِ فِی الدُّنْیَا وَ أَنْتَ إِلَیْهَا فِی الْآخِرَةِ کُنْتَ أَحْوَجَ وَ بَلَى إِنْ شِئْتَ بَلَغْتَ بِهَا الْآخِرَةَ تَقْرِی فِیهَا الضَّیْفَ وَ تَصِلُ فِیهَا الرَّحِمَ وَ تُطْلِعُ مِنْهَا الْحُقُوقَ مَطَالِعَهَا فَإِذاً أَنْتَ قَدْ بَلَغْتَ بِهَا الْآخِرَةَ فَقَالَ لَهُ الْعَلَاءُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَشْکُو إِلَیْکَ أَخِی عَاصِمَ بْنَ زِیَادٍ قَالَ وَ مَا لَهُ قَالَ لَبِسَ الْعَبَاءَةَ وَ تَخَلَّى عَنِ الدُّنْیَا قَالَ عَلَیَّ بِهِ فَلَمَّا جَاءَ قَالَ یَا عُدَیَّ نَفْسِهِ لَقَدِ اسْتَهَامَ بِکَ الْخَبِیثُ أَ مَا رَحِمْتَ أَهْلَکَ وَ وَلَدَکَ أَ تَرَى اللَّهَ أَحَلَّ لَکَ الطَّیِّبَاتِ وَ هُوَ یَکْرَهُ أَنْ تَأْخُذَهَا أَنْتَ أَهْوَنُ عَلَى اللَّهِ مِنْ ذَلِکَ قَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ هَذَا أَنْتَ فِی خُشُونَةِ مَلْبَسِکَ وَ جُشُوبَةِ مَأْکَلِکَ قَالَ وَیْحَکَ إِنِّی لَسْتُ کَأَنْتَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى فَرَضَ عَلَى أَئِمَّةِ الْعَدْلِ أَنْ یُقَدِّرُوا أَنْفُسَهُمْ بِضَعَفَةِ النَّاسِ کَیْلَا یَتَبَیَّغَ بِالْفَقِیرِ فَقْرُهُ .

ترجمه: با این خانه وسیع در دنیا چه میکنى و حال آنکه در آخرت به خانه گسترده محتاج ‏ترى. آرى اگر بخواهى به وسیله این خانه به منزل وسیع آخرت برسى در این خانه میهمانى کن، صله رحم به جاى آور، و حقوقى را که خداوند بر عهده‏ ات گذاشته در جاى خود پرداخت کن، در این صورت به سبب این خانه به آخرت دست یافته‏ اى. علاء عرضه داشت: یا امیر المؤمنین، از برادرم عاصم بن زیاد به تو شکایت دارم. فرمود: چه شکایتى عرضه داشت: لباسى کهنه پوشیده و دل از دنیا بریده. حضرت فرمود: او را نزد من حاضر کنید. وقتى آمد، فرمود: اى دشمنک جان خویش، شیطان پلید تو را به بیراهه کشیده، آیا به زن و فرزند خود رحم نکردى گمان مى‏کنى خداوند چیزهاى پاکیزه را بر تو حلال کرده آن گاه از اینکه از آنها بهره‏ مند شوى ناراضى است تو نزد خداوند بى‏ مقدارتر از آنى که با تو این گونه رفتار نماید. عاصم گفت: یا امیر المؤمنین، تو خود با لباس خشن و غذاى ناگوار زندگى مى‏ کنى حضرت فرمود: واى بر تو، من همانند تو نیستم، زیرا خداوند بر پیشوایان عادل واجب فرموده که خود را با ضعفای مردم هماهنگ کنند تا تهیدستى بر فقیر سنگینى نکند و او را از پاى در نیاورد.

توجه به محتوای این بیان گهربار امیر المومنین علیه السلام برای ما الزامی است. اولا حضرت علی علیه السلام دعوت به دنیا گریزی نمی‌کنند و دنیا گریزی را نهی می‌کنند. از سوی دیگر غرق شدن در نعمات مادی دنیا را نیز نمی پسندند و رد می‌کنند و به علاء‌ بن زیاد می‌فرمایند که با بهره‌مندی صحیح از همین مادیات و خیر رساندن به دیگران می‌توان به آخرت نیز دست یافت. اما نکته اصلی مورد نظر ما دستوری است که ایشان به حاکمان اسلامی می‌دهند و آن این است که حاکم باید زندگی خود را با قشر و طبقه ضعیف و مستضعف جامعه هماهنگ کند. این بدان معنی نیست که حاکم اسلامی باید فقیرترین مردم باشد. چنین برداشتی از این سخن حضرت غلط و افراطی است. منظور این نیست که حاکم باید از همه فقیرتر و ندارتر باشد. بلکه منظور این است که زندگی خود را همسنگ و همراه با قشر پائین جامعه و طبقه سفلی جامعه (به تعبیر خود حضرت در نامه به مالک اشتر) قرار دهد. یعنی رفتارهای او رفتارهای اشراف و ثروتمندان و قدرتمندان جامعه نباشد که از هر امکاناتی بهره مند هستند و از هر موهبتی برخوردارند. بلکه مانند اقشار ضعیف جامعه عمل کند که به بسیاری از امکانات دسترسی ندارند.


الگویی که رهبر انقلاب از امیرالمومنین(ع) گرفتند

 
چنین رفتاری باعث می‌شود که فقر و نداری بر طبقه پائین جامعه فشار نیاورد و مسوولین جامعه نیز درد این طبقه را بفهمند و با آنها در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم گیری‌های خود همراه شوند.

آری اقدامات عملی و بی سر و صدای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز کاملا بر اساس الگو گیری از این سیره نورانی صورت می‌گیرد و ما همزمان با دعای برای سلامتی کامل این رهبر گرانقدر دعا می‌کنیم که خدای متعال به ایشان توفیق کامل تبعیت از مولی الموحدین امیر المومنین علی علیه السلام را عطا کند و ما را نیز پیرو ایشان در این طریق قرار دهد. ان شاء‌الله.

منبع: دیدبان



[1]

http://www.siasi.porsemani.ir/node/2370

http://jahannews.com/vdcgxq9xyak97u4.rpra.html

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/390623

http://seyedmokhtar.blogfa.com/post-40.aspx

http://alef.ir/vdcc.1qoa2bqmila82.html?9732

http://yalandar.blogfa.com/post-55.aspx

http://porseshgarenghelab.blogfa.com/cat-80.aspx


منبع:مشرق


::
:: مرتبط با: زیره ذره بین ,
:: برچسب‌ها: امام خامنه ای , بستری شدن امام خامنه ای , امام علی ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : سه شنبه 18 شهریور 1393
گاهے باید چشمهایت را ببندے ...
گاهے باید چشمهایت را ببندے ...

سیبِ سرخے بگیرے جلوے صورتت ...

نفس بکشے ...

و خیال کنے روبروے حرمے ...

گاهے باید با بے لیاقے ات کنار بیایے ...


::
:: مرتبط با: حرفهای خودمونی ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : دوشنبه 17 شهریور 1393
 

 


 
 
google-site-verification: google8a204220aaf84b5c.html