تبلیغات
هیئت اباصالح المهدی(عج ) شهرستان خرمدره - مطالب بهمن 1391
 
 


<-BlogDescription->

مسیح كردستان
مسیح كردستان

شهید بروجردی به سنندج رفت و مسئولیت صحبت کردن با گروهک‌ها و کومله‌‌ که در زندان بودند را برعهده گرفت. او با اجازه حاکم شرع، با محکومین به اعدام صحبت می‌کرد و در بعضی از شب‌ها در سلول آنها می‌خوابید تا بفهماند که به آنها اطمینان دارد و با آنها صحبت می‌کرد؛‌ به طوری که کسانی که حکم اعدامشان صادر شده بود، با صحبت‌های شهید بروجردی توبه کردند و شهید بروجردی نیز از حاکم شرع عفو مشروط برای آنها گرفت و آنها به عنوان پیشمرگ تواب مسلمان در جنگ جانانه جنگیدند و برخی‌هاشان به شهادت رسیدند.


::
:: مرتبط با: شهدا ودفاع مقدس ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : یکشنبه 29 بهمن 1391
در عالــمی کـــه محضـــر اوست
.
در عالــمی کـــه محضـــر اوست

ما همچنـــان آلـــوده گنـــاهیــــم ،

زودتـــر از اینها می پـــوسیـد دل اگــــر . .

دعـــای خیــــر شمــــا نبــــود

حضــرت ِ مـــادر . . .
.


::
:: مرتبط با: فایل های تصویری ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : یکشنبه 29 بهمن 1391
"فعـــلا" فقط دارم "نصیحتــــ" می کنــم


ای غصه هایتـــــ قـاتلــم،هــر شبـــــ دعـایتــــ می کنــم. . .

داغتـــــ نبینــم جـان ِ مـن، جـان را فدایتـــــــ می کنــم. . .

بایــد بلــــرزد قلبشـــان وقتـــی شنیدنــد ایــن ســـران . . .

گفتـــی کــه مــن "فعـــلا" فقط دارم "نصیحتــــ" می کنــم. . .


::
:: مرتبط با: زیره ذره بین ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : یکشنبه 29 بهمن 1391
با همه فرق میکند آقا
با همه فرق میکند آقا
حرفهایش شبیهِ باران است
لاله ای داغدارِ بی مهری،
لاله ای در دلِ بیابان است..
*********
مثل کوه اَند مردمی پُشتش
پر صلابت تر از دماوند اَند
مردمانِ پاک این کشورخ
همچنان شیر می غرّند
*********
فعلا از روی مهربانیشان
خاطیان را نصیحتی کرده،ث
نشنویم بعد از این که مسئولی،
اندکی بی بصیرتی کرده....!

شعر : سید طاهر


::
:: مرتبط با: فایل های تصویری ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : یکشنبه 29 بهمن 1391
توبه


پیامبر اکرم (ص) :

أللهُ أفرَحُ بِتَوبَةِ العَبدِ مِنَ العَقیمِ الوالِدِ وَ مِنَ الضّالِّ الواجِدِ.
خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش را پیدا می کند خوشحال می شود.

(مسترک الوسائل ج17 ص126)


::
:: مرتبط با: داستان و روایات ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : یکشنبه 29 بهمن 1391
پسر سرزمین من....
پسر سرزمین من....

معلوم هست کجایی خیلی وقت است تو را گم کرده ایم
دیروز داشتی مردانه در میدان میجنگیدی . . .

امروز در آرایشگاه ها ابرو بر میداری ، مو رنگ میکنی ، دماغت را سر بالا میکنی . . .

آهای پسر سرزمین من . . .

دختران سرزمین من نیاز به مردی دارند که محکم باشد ، قوی باشد در سختی ها ، در دشواری ها همراه و همیارشان باشد انقدر قوی باشد که همه دنیا در برابرش کم بیاورد . . .
ادامه


::
:: مرتبط با: حرف حساب ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : یکشنبه 29 بهمن 1391
شهید سید مجتبی نواب صفوی

شهید سید مجتبی نواب صفوی

 شهید سید مجتبی نواب صفوی

نویسنده: علی اکبری




 

محبت خدا از هر محبتی شیرین تر است

هوالعزیز
بسم الله الرحمن الرحیم
به نام مقدس آخرین وصی و قائم آل محمد و پیشوای غایب جهان و بشر.
وجود منزه امام زمان اعلی منزلت و والاپایگاه مهدی عجل الله تعالی فرجه و حقق امالنا فیه آمین رب العالمین.
برداران مسلمانم در سراسر دنیا، دوستان ثابت قدم خدا و محمد و آل محمد صل الله علیه و آله!
السَّلام عَلَیکُم و رَحمَهُ اللهِ وَ بَرَکاتُه إنَّ الدُّنیا قَد أدبَرَت وَ إنَّ الآخِرَهَ قَد أقبَلَت.
همانا دنیا از ما رو گردانده و آخرت به ما رو کرده است، آنچه از عمر ما گذشت و فانی شد از دنیا بود و آنچه به سوی ما رو کرده و به سویش فانی نبوده، از ابناء آن آینده حتمی باشید و خود را برای آن سرای جاوید آماده نمایید (آهِ مِن قِلَّهِ الزَّادِ وَ بُعدِ السَّفَرِ!) امیرالمومنین، وجود اقدس علی (ع) که جهانی پر از عشق و معرفت خدا بود و جهانی معرفت باید تا به شخصیتش کمی پی برد و جهان وجود همانندش را پس از پسر عموی گرامش (ص) ندیده و نخواهد دید. از قلت توشه و دوری و هیبت این سفر می نالید. بیایید و از خواب خرگوشی برخیزید و بپرهیزید از این که به بازی آزمایش دنیا فریب خورده و آلوده شوید و تمام براهین استوار و آیات منیره خدا و حقایق نوربخش جهان را که به سوی خدا و معاد از راه انبیاء عظام (ع) و محمد و آل محمد (ص) رهبری می کنند، فراموش کنید.
آه، آه، حاشا و کلا خدا نخواهد که من و شما در زمره خاسرین و بدبختان قیامت و اصحاب جحیم شمرده شویم.
آه، بشری که تاب مشقات آسان و زودگذر دنیا را نداشته، بر مصیبت کوچکی متزلزل و عاجز گردیده، بی تاب می شود، چگونه تن ناتوان و زبون را مهیای آن آتشی می کند که از غضب قهار خدایی، آتش و آب مشتعل گردیده است؟
آه، عجبا، این بشر ضعیف که با این سرعت ورود و خروجش از این آزمایشگاه دنیا طی گردیده هم آغوش خاک تیره می گردد با این که برای اصطبل و ربات هم معتقد است که باید از سوی صاحبش قانون و دین و مقصودی باشد چگونه قانون و نظام دین و مقصود خدای جهان و نماینده عزیزش وجود اقدس پیغمبر اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) توجهی نکرده، محیط فکر و زندگی خود را از طویله و اصطبل هم تنزل داده، خود را برای همیشه در آتش جهل و شهوت پستش که افروزنده آتش غضب خداست، می سوزاند؟
(اُولَئِکَ کَالأنعامِ بَل هُم أضَلُّ) اینان مثل حیوانات اند، بلکه گمراه ترند، آه، ای برادران شما، برای امام حجت حق و کسب رضای رحمان و طاعتش و برای نجات و تبرعه خود در پیشگاه عظیم خدای اینان را از بیچاره گی فردا خبر دهید و انذار نمایید و عدم رضای خودتان را نسبت به معاصی و نافرمانی ها و تبهکاری ها و طغیان های آنها اعلام دارید (إمَّا شاکِراً وَ إمَّا کَفُوراً) یا هدایت پذیر گردیده و یا کفران می کنند.
خدای عزیزی که از طاعتشان بی نیاز بوده از معصیت آنها هم حکومت بی زوالش زیانی نبیند و جهنمش وسیع بوده (تَقُولُ هَل مِن مَزِیدٍ) می گوید آیا سرکش و عاصی بیشتری هستی؟... و الفاظ و فلسفه های پوچ و مظاهر رنگین و قدرت ها و ژست ها و لباس های فریبنده دنیا در آنجا ذلیل و پوسیده گردیده، دردی دوا نمی کند و به کاری نمی خورد.
آه از این غفلت طولانی، آه برادران، من دیدم و دیده هر عاقلی می بیند که حبت خدا از هر محبتی شیرین تر و اطاعت فرمانش از اطاعت شیطان و شهوت نفس گرامی تر و پرهیز از عذاب آینده جاویدی که انبیاء برای بدکاران وعده کرده اند از پرهیز از معصیت های زودگذر دنیا عاقلانه تر و امید به رحمت و نعمت لذت حتمی و بی آلام بهشت از امید به لذت فانی و خیالی احتمالی دنیا پا بر جاتر و استوارتر می باشد و گردانیدن عنان وفا و عاطفه و محبت و غیرت به سوی آفریننده عزیز وفا و غیرت و محبت و بخشاینده ی جمیع احساسات و نعمت ها به حقیقت وفا و عاطفه و محبت و غیرت نزدیک تر و صحیح تر و به حق و به جا بوده و پروانه شمع محبت او گردیدن و در راهش سوختن و به دریای رحمت و لطفش پیوستن، سعادتی است که در زیر آسمان علم و عقل و وجود شهپرش فوق هر عنقا و همایی است که در خاطره ها خطور کند و در تصور اندیشه کنندگان بگنجد.
آه، به راه او خواستم که دنیا را در برابر حقایق اسلام تسلیم نموده، اسلام و مسلمین جهان را از چنگال جهل و شهوت و ظلم نجات داده، احکام منور اسلام را اجرا نموده، حیات نوینی با نشر اشعه ی معارف اسلام بر پیکر مردگان بشر امروز به یاری او ببخشم و حقیقت حیات انسانیت را جلوه گر سازم و اگر هزار سال هم بر این منوال پرچم فداکاری در راه خدا و محمد و آل محمد را به یاری ذات اقدسش به دوش ناتوان خویش می کشیدم، عاقبت مرگ بوده باید همه اینها مقدمه تحصیل رضای خدا می بوده باشد تا برای قلب شفا و نوری و برای آخرت سرافرازی و سودی داشته باشد والا هیچ و خدا از اینها همه بی نیاز بوده و می باشد (نِیَّهُ المُؤمِنِ خَیرٌ مِن عَمَلِهِ) و نیت مؤمن بهتر از عملش بوده، خدا به نیت پاک لطف می کند و بس. امید است به لطفش نیت پاکی و عشق سرشاری نسبت به ذاتش مرحمت فرموده، به فضلش با ما رفتار فرماید.
الحقنا الله بالحسین وجده و امه و ابیه واخیه و ولده آمین یا رب العالمین.
فراموش نکنید که راه راست از هر کجا کج شد بیراهه و به سوی هلاک است و پس از پیغمبر، راه از خانه اوصیاء او علی و یازده فرزند عزیزش تا امام زمان بوده که زنده و غایب است ( وَ یَملَأ الله الأرضِ بِهِ قِسطاً و عَدلاً بَعدَ ما ملئت ظُلماً و جوَراً) که به اتفاق احادیث مسلمین (شیعه و سنی) خدا به وسیله ی او زمین را پر از عدل و داد می کند بعد از آن که پر از ظلم و جور شود، ان شاء الله.
خداحافظ بر شما وفاداران راه خدا همگی سلام.
به یاری خداوند توانا
تهران، برادر شما، سید مجتبی نواب صفوی
24 جمادی الاولی 1374 هـ. ق.
منبع: اکبری، علی؛ (1390) وصیت یاران، تهران: یازهرا(س)، چاپ اول.


::
:: مرتبط با: شهدا ودفاع مقدس ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : جمعه 27 بهمن 1391
زندگی بهاری با یاد مهدی (ع)

زندگی بهاری با یاد مهدی (ع)

زندگی بهاری با یاد مهدی (ع)

 

نویسنده: مهدی نیلی پور



 

از جمله القاب امام عصر (ع) ربیع الأنام (بهار مردمان ) و نَضره الأیّام (سرسبزی دوران) است. با تفکر و اندیشه در این القاب زیبای حضرت، می توان به چند مشخصه ی یک خانواده مهدوی دست یافت:

1. شادابی:

همانطور که فصل بهار، فصلی آکنده از شادابی، طراوات و نشاط برای طبیعت است، لقب زیبای «ربیع الأنام»، به معنای پیام آور شادابی و سرور برای دلهای مردمان است؛ به همین مناسبت یک خانواده ی امام زمانی لازم است با حاکم کردن نام و یاد آن حضرت بر فضای خانه و بهره مندی از برکت انس با ایشان، محیطی سرشار از نشاط، بالندگی و سرور بیافرینند.

2. تعادل و توازن:

یکی از ویژگیهای بارز فصل بهار، برقراری تعادل در هوا و شرایط زیست محیطی است از این رو یک خانواده مهدوی لازم است با تقویت ارتباط با بهار عالم هستی یعنی امام زمان (ع) شرایطی متعادل، متوازن و به دور از هر افراط و تفریطی را در خانه برقرار سازد.

مشخصات یک خانواده ی بهاری متعادل:

* اعضاء نه سرد مزاج و بی عاطفه اند و نه وابسته و احساسی.
* فضای حاکم بر گفتمان خانوادگی، فضایی آرام، متعادل و چون نسیمی روح افزاست.
* غلو، تندروی یا کندروی در اعمال، اخلاق و عقاید به چشم نمی خورد.
* توازن در رسیدگی به همه نیازمندی های جسم، روحی، عاطفی و روانی در کنار هم بدون اینکه بُعدی از زندگی بُعدی دیگر را تحت الشعاع قرار دهد.

3. تحول در رشد:

فصل بهار، هنگامه حرکت، متحول شدن طبیعت و آغاز رشد، خیزش و شکوفایی است، یک خانواده مهدوی، با الهام از حضور بهاری امام عصر (ع)، همواره در مسیر رشد، شکوفایی، تکامل و تکاپو گام برمی دارد و از هر گونه رکود، تنبلی و توقف به دور می باشد.
اعضای یک خانواده امام زمانی دارای افکاری زاینده و اعمالی زیبا و تماشایی بوده و از پوچ گرایی، ابتذال و موانع رشد منزه می باشند.

4. حیات آفرینی:

بهار فصل حیات بخشی، آفرینش زندگی و تولد دوباره ی هستی است، فصلی که روح زندگی در کالبد طبیعت دمیده می شود. خانواده های مهدوی با الهام از بهار دلها، فضای خانه را به عطر وجود او معطر می نمایند.
اعضای یک خانواده مهدوی چون گلهایی که در دامن فصل بهار شکوفا می شوند، در دامن پر مهر امام عصر خویش، به تولدی دوباره دست می یابند و این زندگی بالنده را به دیگران نیز تزریق می نمایند.
خانواده های امام زمانی با عنایات خاص حضرت و با اجابت دعوت ایشان، از حیاتی طیبه برخوردار می شوند، همانگونه که قرآن می فرماید:
(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ....(1)
«ای کسانی که ایمان آورده اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می خواند که شما را حیات می بخشد...»

5. باران زایی:

از ویژگیهای فصل بهار، نزول رحمت واسعه ی الهی و باریدن باران است. اعضای یک خانواده ی مهدوی در ارتباط با بهار هستی آفرین، امام عصر (ع)، به لطافت و صفایی چون بهار دست می یابند و در سوز و گداز و مناجاتشان با خداوند چشمانی بارانی دارند. آنان در لحظه لحظه ی عصر انتظار، با قطرات زلال اشک خویش، دل خویش را بهاری می کنند.
حضرت علی (ع) می فرمایند:
(بکاءُ العیون و خشیه القلوب من رحمه الله تعالی ذکرهُ فاذا وجدتموها فَاغتَنمُوا الدّعاءَ.(2)
«اشک چشمها و ترس دلها نشانه ی رحمت الهی است. پس هرگاه این دو را در خود یافتید دعا را غنیمت بشمارید.»
مرتبطین با امام زمان (ع)، از شقاوت و علائم بدبختی به دورند که یکی از نشانه های آن فقدان اشک چشم است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
(مِن عَلامات الشَّقاء جُمودُ العین.) (3)
«از نشانه های شقاوت و بدبختی، خشکیدگی چشم است.»
در دعای شریف ندبه می خوانیم:
(هَل مِن معینٍ فَاُطیلَ مَعهُ العَویلَ و البُکاءِ...)
«آیا یاوری هست که نزد او ناله و گریه را طولانی کنم.»

6. برکت و رحمت:

فصل بهار فصل سودبخشی و رحمت آفرینی است. خانواده های امام زمانی به برکت وجود حضرت و دعای خیر ایشان، همواره در برکت و رحمت الهی غرقند. آنانی دارای عمری با برکت، رزقی با برکت، دوستانی با برکت و زندگی مبارکی هستند و برای دیگران نیز سبب برکت و خیر می باشند.
در زیارت جامعه کبیره می خوانیم:
(... و ما خَصَّنا بِه مِن وَلایتکُم طِیباً لِخَلقِنا وَ طَهارَهً لأنفُسِنا و بَرکَهً لَنا...) (4)
« و همچنین آنچه را از دوستی شما برای ما مخصوص داشته، همه ی اینها موجب پاکی اخلاق ما و پاک شدن وجود ما و سبب برکت برای ماست...»
امام صادق (ع) در حدیثی می فرمایند:
(نحنُ أهلُ بیتِ الَّرحمَهِ و بَیتِ النِّعمَه و بَیتِ البَرَکه.) (5)
«ما، خاندان رحمت و خانواده ی نعمت و دودمان برکتیم.»
و یا رسول خدا (ص) در حدیثی دیگر می فرمایند:
(الرَّوحُ و الرَّاحَهُ و الفَلَحُ و الفَلاحُ و النَّجاحُ و البَرَکهُ والعَفوُ و العافِیَهُ والمُعافاهُ والبُشری و النَّضرَه و الرِّضا و القُربُ والقرابهُ والظَّفرُ والتَّمکینُ والسُّرورُ و المَحَبَّهُ مِنَ الله تبارک و تعالی عَلی مَن احبَّ علیَّ بن ابی طالب (ع) وَ والاهُ وائتَمَّ بِهِ و أقرَّ بِفَضلهِ و تَولَّی الأوصیاءَ مِن بَعده وحقُّ عَلیَّ أن اُدخِلَهُم فِی شفاعتی و حَقٌّ عَلی ربّی أن یَستَجِیب لی فیهم و هُم أتباعی و مَن تَبِعَنی فَإنّهُ مِنّی.) (6)
«آسایش و راحت، کامیابی و رستگاری و پیروزی، برکت، عفو و تندرستی و عافیت، بشارت و خرمی و رضایتمندی، قرب و خویشاوندی، یاری و پیروزی و توانمندی و شادی و محبت از سوی خداوند متعال، بر کسی باد که علی بن ابیطالب (ع) را دوست بدارد. ولایت او را بپذیرد، به او اقتدا کند. به برتری او اقرار نماید و امامان پس از او را به ولایت بپذیرد و بر من است که آنان را در شفاعتم وارد کنم و بر پروردگار من است که دعای مرا درباره ی آنان بپذیرد و آنان، پیروان من اند و هر که از من پیروی کند، از من است.»

اصل امام زمان شناسی شرط مسلمان زیستن و مسلمان مردن

اسلام آوردن به معنای تسلیم شدن در برابر اوامر الهی و سر تعظیم فرود آوردن به درگاه اوست و چون تکلیف اصلی بندگان، درک و رسیدن به این حقیقت است، خداوند آخرین دین آسمانی خود را «اسلام» قرار داده و فرمود:
«و مَن یَبتَغِ غَیرَ الإسلام دیناً فَلَن یُقبَلَ مِنه...»(7)
«هر کس غیر از اسلام دینی برگزیند هرگز از او پذیرفته نخواهد شد...»
اسلام و تسلیم در برابر حق تا آنجا اهمیت دارد که :
* خداوند همه ی مؤمنین را به تسلیم مطلق شدن در برابر خودش(8) و نیز مسلمان مردن (9) فرمان می دهد.
* انبیای الهی خود را مسلمان و پیشگامان اسلام پذیری و تسلیم شدن در برابر خدا معرفی می کرده اند(10) و برگزیدن این شیوه را دستورالهی می شمردند. (11)
* همچنین انبیای الهی به عنوان یکی از مهمترین سفارشات و وصیت ها، فرزندان و امت خود را به مسلمان زیستن و مسلمان مردن سفارش می کردند. قرآن می فرماید: (وَ وَصَّى بِهَا إِبْرَاهِیمُ بَنِیهِ وَ یَعْقُوبُ یَا بَنِیَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى لَکُمُ الدِّینَ فَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ‌. (12)
[ و ابراهیم و یعقوب (در لحظات آخر عمر) فرزندان خود را به آیین (اسلام) وصیت کردند که : « فرزندان من ! خداوند این آیین پاک را برای شما برگزیده است شما جز به آیین اسلام از دنیا نروید.]
* و مردان الهی نیز آخرین آرزویشان، مسلمان انتقال یافتن از دنیا بوده است، چنانچه سحره ی فرعون پس از توبه و قبل از شهادت دست به دعا برداشتند که : ( رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْراً وَ تَوَفَّنَا مُسْلِمِینَ‌ (13)
گذشته از اهمیت اسلام و تسلیم پذیری در فرهنگ دینی، روایات معصومین (ع) بر اساس مستندات قرآنی، شرط مسلمانی و اسلامیت در زمان حیات و ممات را امام شناسی وطی طریق بر محور ولایت اهل بیت (ع) معرفی می کند.
اینکه خداوند متعال در آیات مربوط به عید غدیر خم، پس از معرفی حضرت علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر (ص) اسلام را مورد رضایت خود می خواند، بیانگر این مطلب است که حقیقت اسلام، ولایت محوری و تسلیم در برابر فرامین و هدایتهای امام معصوم است، چنانچه امام صادق(ع) در تفسیر آیه شریفه: (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً.... (14)
«ای اهل ایمان همگی در (حصن) اسلام، صلح و آشتی (و تسلیم مطلق خدا بودن) وارد شوید...»
فرمودند: [ مراد از «سِلم» در این آیه، ولایت علی (ع) و امامان پس از اوست](15)
نیز حضرتش در روایتی ورود به «سِلم» را به امام شناسی و کسب معرفت اهل بیت (ع) تعبیر می نمایند.(16)
« چنانچه در روایات آمده است: « ولایهُ عَلی ابن ابیطالب حِصنی» و ناگفته پیداست که دخول در حصن و دژ، دخول در سِلم، سلامتی و آرامش است و چه آرامشی بالاتر از اینکه انسان احساس کند رهبرش، الهی، معصوم، آگاه، دلسوز و پیشگام ترین افراد در همه ی ارزشها و کمالات است.»(17)
بر این اساس یک خانواده مسلمان، برای مسلمان زیستن و مسلمان مردن و کسب «حیات طیبه » و انتقال با همین حالت به سرای جاویدان، لازم است به اکسیر و گنج «معرفت امام» خویش دست پیدا کند و همچنانکه ابراهیم و یعقوب پیامبر، به فرزندان خود توصیه به مسلمان بودن و مسلمان مردن می نمودند، خانواده های ما نیز باید برای ولایت محوری و امام زمانی بودن تلاش داشته باشند. حضرت آیه الله جوادی آملی در این خصوص می فرمایند:
(مسلمان از دنیا رفتن، از وصایای مشترک انبیاء و اولیای الهی است، چنان که به بیان قرآن کریم حضرت یعقوب (ع) به فرزندانش وصیت فرمود:
« یَا بُنِیَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى لَکُمُ الدِّینَ فَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ‌. (18)
هرگز مرگ را به گونه ای دیگر بر خود روا مدارید و نامسلمان نمیرید؛ و یوسف (ع) نیز آن هنگام که مالک مصر بود و تمام قدرت های آن روز را در اختیار داشت به خدای سبحان عرض کرد خدایا: مِلک و مُلک را به من و دیگران مرحمت فرموده ای، توفیقی عطا کن تا به وصیت حضرت یعقوب عمل شود و مسلمان بمیرم: « رَبِّ قَدْ آتَیْتَنِی مِنَ الْمُلْکِ وَ عَلَّمْتَنِی مِنْ تَأْوِیلِ الْأَحَادِیثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ أَنْتَ وَلِیِّی فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ تَوَفَّنِی مُسْلِماً وَ أَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ‌...» (19)
چون قرآن زندگی کافرانه را با مرگ مساوی می داند و حیات مؤمنانه را زندگانی حقیقی می شمارد، پس مسلمان واقعی زیستن و مردن، که به معنای حیات حقیقی داشتن است، تنها در گرو شناخت ولی خدا و امام هر عصر و نیز پیروی از اوست.(20)

پی‌نوشت‌ها:

1. انفال/ 24
2. میزان الحکمه، ح 1835.
3. میزان الحکمه، ح 1845.
4. تهذیب، ج 6، ص 97.
5. خیر و برکت از نگاه قرآن و حدیث، ح 940.
6. خیر و برکت از نگاه قرآن و حدیث، ح 946.
7. بقره/ 85.
8. بقره/ 208.
9. آل عمران/ 102.
10. (انعام / 163)، (احقاف / 15).
11. (انعام/ 71)، (یونس/ 72)، (نمل/ 90).
12. بقره/ 132.
13. اعراف/ 126.
14. بقره/ 208.
15. تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 249.
16. همان، ص 250.
17. تفسیر نور، ج 1، ص 327.
18. بقره/ 132.
19. یوسف/ 101.
20. امام مهدی (ع) موجود موعود، ص 40و 41.

منبع: نیلی پور، مهدی؛ (1388)، خانواده مهدوی، اصفهان: مرغ سلیمان، چاپ سوم


::
:: مرتبط با: مهدویت ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : جمعه 27 بهمن 1391
نگاهی بر جریان انحرافی وهابیت
فرقه ضاله
 

نگاهی بر جریان انحرافی وهابیت

بیداری اسلامی در مسیر خود با مخاطرات و چالش هایی مواجه است که از مهم ترین آنها اندیشه ها و جریان های انحرافی در درون خود منطقه است که تلاش می کنند حرکت مردمی را در راستای منافع خود منحرف کنند؛ از جمله اصلی ترین این جریان ها، فرقه وهابیت است که در قطب جهان اسلام و با لباس اسلامی، اقدام به همکاری با دشمنان اسلام می کند. برای شناخت بهتر این فرقه، نگاهی مختصر به نحوه شکل گیری آن، افکار و عقاید نظریه پردازان وهابی و جنایات انجام شده خواهیم انداخت.

جنایات وهابیون

آرا و عقاید بعضی از علمای وهابی (حرام بودن تصویر و مجسمه به طور مطلق) مانند ابن تیمیه، ابن قیم جوزیه و محمد بن عبد الوهاب باعث تخریب ضریح و گنبد حرم امام حسین (ع) و قتل عام بیش از پنج هزار نفر در سال 1331 شده است.
سال 1342 در نتیجه درگیری هایی که بین طایفه وهابی ها (ابن مسعود ملک نجد و حجاز) و ملک حسین شریف مکه و مدینه روی داد، وهابی ها قبور مطهر امام حسن مجتبی (ع)، امام زین العابدین (ع)، امام باقر (ع)، امام صادق (ع) و ... را بدون استثنا تخریب کردند.
مسوولان حزب الوفاق اعلام کرده اند نیروهای سپر جزیره در ماه مارس سال 2011 میلادی بیش از 30 مکان مذهبی از جمله 16 مسجد را ویران کرده اند.
در جریان دستگیری عوامل تجزیه طلب بمب گذاری های پیاپی سال 2005 در اهواز، مشخص شد که از مجموع 46 دستگیر شده، 44 نفر دارای عقاید وهابی هستند.
با گردن زدن یک زن اندونزیایی با شمشیر در 20 ژوئن 2011 آمار گردن های جدا شده در عربستان سعودی در این سال به عدد 27 رسید.

دخالت وهابی ها در کشورهای همسایه

در 15 سپتامبر 2011 شیعیان کربلا عازم زیارت عتبات در سوریه بودند که 22 نفر از آنها در استان سنی نشین الانبار در غرب عراق، توسط گروه های وهابی ربوده شده و به شهادت رسیدند.
حکام سعودی در 14 مارس سال 2011 به درخواست پادشاه بحرین برای سرکوب قیام مردم بیش از 30 هزار افسر و نیروهای نظامی سعودی را در قالب نیروهای سپر جزیره راهی بحرین کردند.
10 آوریل 2011 یک افسر اطلاعاتی اردنی فاش کرد که بندر بن سلطان، گروه هایی لجستیکی در اختیار دارد که از مرزهای اردن برای نفوذ به سوریه و اعزام نیروهای آموزش دیده و ارسال سلاح و مواد منفجره استفاده می کنند.
15 مارس سال 2011 کشتی «تبوک» که حامل 75 خودروی نظامی و زرهی سعودی به همراه یک هیأت نظامی بلندپایه سعودی بود، وارد بندر عدن شد.
شیخ حافظ سلامه (رهبر مقاومت سوئز) در 13 آگوست 2011 اظهار داشت اسنادی دارد که نشان می دهد عربستان سعودی مبلغ سه میلیارد دلار به دولت مصر پیشنهاد داده تا در ازای آن از برگزاری دادگاه مبارک صرف نظر کند.
در سال 1805 م. عده ای متاثر از آرا و عقاید علمای وهابی به نجف اشرف حمله بردند ولی چون شهر دارای برج و بارو و خندق بود، با دفاع سرسختانه مردم، موفق به تخریب اماکن مذهبی نشدند.

1005

ابومحمد بربهاری

او در قرن 10 میلادی از علمای حنبلی بغداد بود. او عزاداری ها، روضه خوانی ها و مرثیه ثرایی ها را به شدت مورد انکار و تخطئه قرار داد.

1328-1263

احمدبن عبدالحلیم حرانی

حرانی معروف به ابن تیمیه در سال 1263 میلادی در حران (ترکیه) متولد شد و در سال 1328 در گذشت. او نظریه پرداز و بنیانگذار نهضت فکری ای در باب توحید و شرک است که عقایدش در نهایت به ظهور وهابیان منتهی شد.

1350-1392

ابن قیم جوزیه

ابن قیم جوزیه در سال 1292 میلادی متولد شد و در سال 1350 درگذشت. وی گرچه تأثیری زیر بنایی در تحول وهابیان نداشت اما از مروجان سر سخت عقاید ابن تیمیه بود.

1791-1703

محمد بن عبد الوهاب

عبد الوهاب در سال 1703 میلادی در عربستان متولد و در سال 1791 درگذشت. فرقه وهابیت توسط وی به طور رسمی در عربستان شکل گرفت.

1953-1880

عبدالعزیز عبدالرحمن السعود

ملک عبدالعزیز در مه سال 1880 میلادی متولد شد و در سال 1953 در گذشت. او به عنوان مؤسس نظام پادشاهی در عربستان در سپتامبر سال 1932 عربستان سعودی را بنیان گذاشت.

1990-1999

عبدالعزیز عبدالله بن باز

بن باز در نوامبر سال 1910 میلادی در ریاض متولد و در سال 1999 درگذشت. بن باز در کتاب «مسأله التقریب» به نفی مسلمان بودن شیعیان پرداخته است.
منبع: همشهری دیپلماتیک شماره

::
:: مرتبط با: زیره ذره بین ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : جمعه 27 بهمن 1391
فوائد زیارت اهل قبور و کیفیت آن

فوائد زیارت اهل قبور و کیفیت آن



قبر

فوائد زیارت‌ اهل‌ قبور و زمان‌ آن‌

در «أمالی‌» شیخ‌ طوسی‌ با سند متّصل‌ خود روایت‌ می كند از عبدالله‌ بن‌ سلیمان‌ از حضرت‌ امام‌ محمّد باقر علیه‌ السّلام‌:


"قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ زِیَارَةِ الْقُبُورِ.قَالَ: إذَا كَانَ یَوْمُ الْجُمُعَةِ فَزُرْهُمْ، فَإنَّهُ مَنْ كَانَ مِنْهُمْ فِی‌ ضَیْقٍ وُسِّعَ عَلَیْهِ مَا بَیْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إلَی‌ طُلُوعِ الشَّمْسِ ؛ یَعْلَمُونَ بِمَنْ أَتَاهُمْ فِی‌ كُلِّ یَوْمٍ، فَإذَا طَلَعَتِ الشَّمْسُ كَانُوا سُدًی‌.قُلْتُ: فَیَعْلَمُونَ بِمَنْ أَتَاهُمْ فَیَفْرَحُونَ بِهِ؟قَالَ: نَعَمْ، وَ یَسْتَوْحِشُونَ لَهُ إذَا انْصَرَفَ عَنْهُمْ."(1)


«می گوید: از حضرت‌ باقر علیه‌ السّلام‌ درباره زیارت‌ اهل‌ قبور پرسش‌ كردم‌.فرمود:

چون‌ روز جمعه‌ باشد آنانرا زیارت‌ كن‌ ؛ چون‌ هر كس‌ از آنان‌ در ضیق‌ و تنگی‌ باشد در بین‌ طلوع‌ صبح‌ صادق‌ و طلوع‌ آفتاب‌ گشایش‌ می‌یابد، و لذا در این‌ موقع‌ در هر روز، از كسی‌ كه‌ به‌ زیارت‌ او رفته‌ باشد، علم‌ و اطّلاع‌ پیدا می كند، ولیكن‌ چون‌ آفتاب‌ طلوع‌ كند آنها رها می شوند و دیگر قادر بر جهت‌گیری‌ در امور دنیا و زیارت‌ اهل‌ خود نیستند.


عرض‌ كردم‌: آیا آنها از افرادی‌ كه‌ به‌ زیارت‌ قبور آنها می روند علم‌ پیدا می‌كنند و خوشحال‌ می شوند؟ فرمود: آری‌، و نیز از بازگشت‌ زائرین‌ از قبور به‌ محلّهای‌ خود وحشت‌ می‌كنند


زیارت‌ اهل‌ قبور بسیار فائده‌ دارد، بالاخصّ زیارت‌ قبور علماء و شهداء و مقرّبان‌ درگاه‌ خدا.زیارت‌ قبور ائمّه‌ علیهم‌ السّلام‌ حكم‌ دخول‌ در آب‌ كرّ دارد كه‌ زائر را پاک‌ و از هر آلودگی‌ منزّه‌ می‌سازد.


رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: «زُرِ القُبُورَ تُذَكّرُ بِهَا الآخرِةَ»(2) ؛

به قبرستان زیارت اهل قبور بروید تا یاد آخرت در شما زنده شود.



و در جمله دیگر فرمودند: « زُورُوا قُبُورَ مَوْتَاكُمْ‏ وَ سَلِّمُوا عَلَیْهِمْ فَإِنَّ لَكُمْ فِیهِمْ عِبْرَةً.»(3)؛


  به زیارت مردگان بروید و بر آنان درود و سلام بفرستید، زیرا این كار درس عبرتى براى شما مى‏شود.


پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمود: «مَنْ‏ زَارَ قَبْرَ أَبَوَیْهِ‏ أَوْ أَحَدِهِمَا فِی كُلِّ جُمُعَةٍ غُفِرَ لَهُ وَ كُتِبَ بَرّا » (4) ؛


كسى كه در هر جمعه به زیارت قبر پدر و مادرش یا یكى از آنان برود، هم گناهش بخشیده مى‏شود و هم نزد خداوند فرزند نیكوكار به حساب مى‏آید.


همچنین آمده است: دعا نزد قبر والدین مستجاب است.پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمودند: هر كس قبر مرا زیارت كند، در قیامت، شفاعت از او بر من واجب مى‏شود.حضرت زهرا علیها السلام هفته‏اى یكبار به زیارت قبر حمزه و سایر شهدا مى‏رفت و براى آنها استغفار و طلب رحمت مى‏كرد.


چون‌ نتیجه زیارت‌ ،ارتباط‌ با روح‌ متوفّی‌ است‌ و زیارت‌ كننده‌ از آن‌ روح‌ مَدد می گیرد ؛ بنابراین‌ هر چه‌ روح‌ متوفّی‌ پاكتر و عالی‌تر باشد، زائر بهره‌ بیشتر و وافرتری‌ خواهد برد.


مشهور است‌ كه‌ در سر قبر علماء حاجت‌ بیشتر برآورده‌ است‌، و اصولاً در جاهائی‌ كه‌ اولیاء خدا دفن‌ شده‌اند نورانیّت‌ بیشتر است‌ ؛ و محسوس‌ است‌ كه‌ آن‌ اماكن‌ روشنی‌ و سعه خاصّی‌ دارد و گرفتگی‌ و تاریكی‌ ندارد، به‌ خلاف‌ قبور كفّار كه‌ تاریك‌ است‌ و خسته‌ كننده‌ و موجب‌ قبض‌ و تنگی‌ می گردد.


 

كیفیّت‌ زیارت‌ اهل‌ قبور


در «مستدرک‌ الوسائل‌» نقل شده است كه‌: چون‌ قصد زیارت‌ قبور مۆمنان‌ را داری‌ سزاوار است‌ كه‌ در روز پنجشنبه‌ باشد ؛ و اگر نه‌ در هر وقتی‌ كه‌ بخواهی‌ مطلوب‌ و مرغوب‌ است‌.و طریق‌ زیارت‌ این‌ است‌ كه‌ رو به‌ قبله‌ بنمائی‌ و دست‌ خود را بر قبر گذاری‌ و بگوئی‌:


" اللَهُمَّ ارْحَمْ غُرْبَتَهُ، وَصِلْ وَحْدَتَهُ، وَ ءَانِسْ وَحْشَتَهُ، وَ ءَامِنْ رَوْعَتَهُ، وَأَسْكِنْ إلَیْهِ مِنْ رَحْمَتِكَ رَحْمَةً یَسْتَغْنِی‌ بِهَا عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِوَاكَ، وَ أَلْحِقْهُ بِمَنْ كَانَ یَتَوَلاَّهُ ."(5)


«بار پروردگارا! بر غربت‌ او ترحّم‌ نما، و تنهائی‌ او را به‌ مقام‌ جمع‌ خودت‌ ارتباط‌ بده‌، و موجبات‌ انس‌ را بر وحشت‌ او قرار بده‌، و ترس‌ او را تبدیل‌ به‌ ایمنی‌ بگردان‌، و از رحمت‌ خود برای‌ او رحمتی‌ فرست‌ كه‌ از رحمت‌ غیر تو بی‌نیاز گردد، و او را به‌ كسی‌ كه‌ او را دوست‌ دارد و در تحت‌ ولایت‌ اوست‌ ملحق‌ گردان


احمد بن محمّد مى‏گوید: من و ابراهیم بن هاشم در یكى از گورستانها بودیم.ابراهیم كنار قبر رو به قبله نشست و دست بر روى قبر گذاشت و هفت بار سوره «انّا انزلناه» را قرائت كرد، سپس روى به من نمود و گفت: صاحب این قبر كه محمّد بن اسماعیل بن بزیع است مرا حدیث كرد كه هر كس قبر مۆمنى را زیارت كند و هفت بار سوره «انّا انزلناه» را در كنار قبر بخواند، خداوند او و صاحب قبر را مى‏آمرزد.(6)


راجع‌ به‌ زیارت‌ مۆمنین‌ روایت‌ دیگری‌ از محمّد ابن‌ مسلم‌ وارد شده‌ است‌ كه‌ می گوید: به‌ حضرت‌ صادق‌ علیه‌ السّلام‌ عرض‌ كردم‌: آیا ما مردگان‌ را زیارت‌ بنمائیم‌؟حضرت‌ فرمود: آری‌. عرض‌ كردم‌: آیا آنها از رفتن‌ ما به‌ قبرهایشان‌ مطّلع‌ می شوند؟


فرمود: سوگند بخدا آری‌، از آمدن‌ شما بر سر قبرهایشان‌ خبردار می شوند و خوشحال‌ می گردند و با شما انس‌ می گیرند.عرض‌ كردم‌: در وقتی‌ كه‌ ما به‌ سر قبورشان‌ رفتیم‌ چه‌ بگوئیم‌؟


حضرت‌ فرمود: بگو: "اللَهُمَّ جَافِ الاْرْضَ عَنْ جُنُوبِهِمْ، وَ صَاعِدْ إلَیْكَ أَرْوَاحَهُمْ، وَ لَقِّهِمْ مِنْكَ رِضْوَانًا، وَ أَسْكِنْ إلَیْهِمْ مِنْ رَحْمَتِكَ مَا تَصِلُ بِهِ وَحْدَتَهُمْ وَ تُۆْنِسُ وَحْشَتَهُمْ ؛ إنَّكَ عَلَی‌ كُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ."(7)



«بار پروردگارا! زمین‌ را از اطراف‌ پهلوهای‌ آنان‌ بگستران‌، و ارواح‌ آنانرا بسوی‌ خود بالا بر، و مقام‌ رضوان‌ و خشنودی‌ خود را بدانها برسان‌، و از رحمت‌ خود رحمتی‌ را در آستانه آنها فرود آور كه‌ با آن‌ تنهائیشان‌ تبدیل‌ به‌ جمعیّت‌ گردد و وحشت‌ آنها تبدیل‌ به‌ انس‌ شود ؛ بدرستیكه‌ تو بر هر كاری‌ توانائی‌

و چون‌ در بین‌ قبرها هستی‌ یازده‌ مرتبه‌ سوره قُلْ هُوَ اللَهُ أَحَدٌ را قرائت‌ كن‌ و ثوابش‌ را به‌ روح‌ آنان‌ هدیّه‌ كن‌، روایت‌ شده‌ است‌ كه‌: كسی‌ كه‌ این‌ عمل‌ را بجای‌ آورد خداوند به‌ عدد مردگان‌ به‌ او ثواب‌ و پاداش‌ دهد.


علیّ بن‌ إبراهیم‌ از پدرش‌ از عبدالله‌ بن‌ مُغیرَة‌ از عبدالله‌ بن‌ سنان‌ روایت‌ می كند كه‌:"قُلْتُ لاِبِی‌ عَبْدِاللَهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ: كَیْفَ التَّسْلِیمُ عَلَی‌ أَهْلِ الْقُبُورِ؟فَقَالَ: نَعَمْ، تَقُولُ: السَّلاَمُ عَلَی‌ أَهْلِ الدِّیَارِ مِنَ الْمُۆ ْ مِنِینَ وَ الْمُسْلِمِینَ ؛ أَنْتُمْ لَنا فَرَطٌ، وَ نَحْنُ إنْ شآءَ اللَهُ بِكُمْ لاَحِقُونَ."(8)


«به‌ حضرت‌ صادق‌ علیه‌ السّلام‌ عرض‌ كردم‌: سلام‌ كردن‌ بر اهل‌ قبور چگونه‌ است‌؟ فرمود: آری‌، میگویی‌: سلام‌ بر اهل‌ این‌ خانه‌ها از مۆمنین‌ و مسلمین‌ ؛ شما زودتر از ما جلودار بوده‌ و به‌ پیش‌ رفته‌اید، و ما نیز إن‌شآءالله‌ به‌ شما ملحق‌ خواهیم‌ شد

 

نتیجه:

زیارت قبور مۆمنان ثواب بسیار دارد، و علاوه بر فواید عظیمه‏اى كه بر آن مترتّب است، باعث عبرت و آگاهى و زهد و بى‏میلى به دنیا، و رغبت در آخرت مى‏شود، عاقل آن است كه در قبرستان از اموات عبرت بگیرد، تا حلاوت دنیا از دلش بیرون رود، و شهد كالاى دنیوى در كامش تلخ گردد.

 

پی نوشت ها:

1-بحار الانوار ،ج‌ 6، ص‌ 256

2-نهج الفصاحة،ص510

3-بحار الانوار،ج79،ص64

4-همان،ج86،ص359

5-مستدرک الوسائل،ج10،ص383

6- ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ، ترجمه انصارى‏،ص383

7- من لا یحضره الفقیه ، ج‏1 ،ص 181

8-الکافی،ج3،ص229

زهرا انصاری نسب              

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:اصول عقاید ،محسن قرائتی

معادشناسی،ج3،محمد حسین حسینی طهرانی





::
:: مرتبط با: آموزشی راهبردی ,
نویسنده : حمدالله مرادی
تاریخ : جمعه 27 بهمن 1391
 

 


 
 
google-site-verification: google8a204220aaf84b5c.html